Vooral bij grotere projecten, of bij een grote hoeveelheid aan projecten is een Project Management Office (PMO) een belangrijk onderdeel van de organisatie.
Het PMO heeft tot taak de kwaliteit van het project te monitoren, de communicatie tussen vraag- en leverzijde te borgen, planningen en afspraken vast te leggen, agendering van scopewijzigingen risico's en kenlpunten.
Het PMO heeft een spilfunctie voor de projectorganisatie, fungeert als informatiebron voor directie en projectmedewerkers.
Wanneer wij een Project Management Office inrichten, besteden we vooral aandacht aan:
- Business Case Management (overall)
- Het maken van afspraken over werkprocessen rond het project
- Kwaliteitsbewaking
- Contractbewaking
- Het bewaken en toetsen van wijzigingenbeheer
- Het inzichtelijk en bespreekbaar maken van knelpunten
- Het samenstellen en verzorgen van gestructureerde rapportage van programma portfolio
- Het opzetten en implementeren van een documentatiecentrum
- Het coachen en ondersteunen van de Projectleider
- Invoeren van resource management over projecten heen
- Project reviews en toetsing
Toetsing van acceptatie en verandering
|