Wat is nou crisismanagement, wat zijn de belangrijkste aspecten?
Crisismanagement is aan de orde indien project of operationele activiteiten om verschillende redenen acuut ingrijpen op de huidige situatie nodig maakt. Verandering is noodzakelijk vanwege de markt, een stagnerende samenwerking in het bedrijf, concurrentie, continuïteit van de onderneming of achterblijvende efficiency.
Kernaspecten zijn:
- Onderling erkennen van urgentie.
- Plan maken en werkwijze afspreken.
- Rollen vaststellen en organiseren.
- Daadkrachtig durven ingrijpen, vergaande veranderingen in opzet niet schuwen.
- Uit durven komen voor fouten welke gemaakt zijn.
- Creativiteit in het bedenken van oplossingen.
- Zorg dragen voor een goede wederzijdse informatievoorziening en afstemming van alle betrokken partijen.
- De crisis tot een gezamenlijk probleem en uitdaging maken.
- Het gebruikmaken van een persoonlijk netwerk in de organisatie, diplomatie;
- Aandacht voor personen, zonder doel uit het oog te verliezen.
- Oplossingsvoorstellen kunnen verdedigen en verkopen;
- Mensen (medewerkers, klanten of leveranciers) snel kunnen mobiliseren in een gekozen richting.
- Tijdens de implementatie, het brengen van stabiliteit.
Dr. Projects werd voor diverse spannende trajecten ingehuurd. Voorbeelden zijn vastgelopen projecten, operationele chaos, bezuinigingen, tegenvallende integratie snelheid. Wij zijn in staat om snel orde te scheppen en komen tot resultaat. |